سید محمد عبداللهی(اسماء الحسنی)

آموزه های قرآنی(تفسیر و علوم قرآنی)

سید محمد عبداللهی(اسماء الحسنی)

آموزه های قرآنی(تفسیر و علوم قرآنی)

سید محمد عبداللهی(اسماء الحسنی)

صفحه شخصی سید محمد عبداللهی دانش آموخته حوزه و دانشگاه که در سطح خارج فقه و اصول و کارشناسی ارشد دروس کلاسیک را گذرانده و مطالعات مستمری در بیش از چهار دهه بر اساس علایق و انگیزه های شخصی در باره تفسیر، معارف و علوم قرآنی ودارد.

شناسه های ارتباطی با نویسنده و بلاگ در پیام رسان ها

با شماره 09218305249

صفحه قرآنی رحیق در ایتا:

https://eitaa.com/rahighemakhtoom

آخرین نظرات
  • ۵ دی ۰۲، ۲۲:۲۴ - اصغر جاهدی
    احسنت
  • ۱۵ آذر ۰۲، ۲۳:۴۶ - منتظرالمهدی (عج)
    ممنون
  • ۸ مرداد ۹۷، ۱۲:۰۰ - منتظر المهدی
    خدا قوت
  • ۱ مرداد ۹۷، ۱۸:۴۰ - منتظر المهدی
    خدا قوت
نویسندگان
  • ۰
  • ۰

برای دانلود و گوش دادن فایل های صوتی برنامه شمیم دانش اینجا کلیک کنید

 

 

جلسه دوم:

آشنایی با ادبیات داستانی در آموزه های  قرآن

1- قصه ای است که نویسنده آن را از درون ذهن خود خلق میکند؟

الف- قصه های تخیلی*

ب- قصه های غیر تخیلی

ج- قصه های کامل و جامع

 

2-کلیله و دمنه کدام از جمله قصه های .........می باشد؟

الف-قصه های غیر تخیلی

ب- قصه های کامل و جامع

ج- قصه های تخیلی*

 

3-حکم شرعی قصه ها قصه های تخیلی اگر دربرگیرنده مطالب آموزشی باشد جایز است؟

الف-درست*

ب-نادرست

 

4-کدام گزینه در مورد قصه های تخیلی صحیح است؟

الف- حکم شرعی قصه های تخیلی اگر دربرگیرنده مطالب آموزشی باشد جایز است.

ب- خداوند در قرآن از این نوع قصه ها ازنوع حقیقی آن استفاده کرده است.

ج-این نوع قصه ها می تواند از زیان موجودات عجیب باشد که اصلا وجود خارجی ندارد.

د-همه موارد*


5-داستان حضرت سلیمان و مورچه در قرآن از نوع قصه های............... است؟

الف-تخیلی

ب-غیرتخیلی

ج-واقعی*

 

6)از انواع قصه های قرآنی:قصه کامل وپراکنده مثل قصه:

الف) حضرت یوسف

ب) بلعم باعور                         

ج) حضرت موسی*

د) حضرت الیاس

 

 7)قصه حضرت یوسف چه نوع قصه ایی هست؟

الف) قصه کامل وپراکنده

ب) قصه با نام وتوضیح

ج) قصه بدون نام با اشاره به صفت

د) قصه کامل وجامع*

 

8)وقتی بهشتیان به جهنمیان می گویندبه گذشته برگردیدودر آنجانور کسب کنید منظور چیست؟

الف) کسب نور در دنیا

ب) باز گشت به دوزخ

ج) کسب نور در دنیاباکارهای نیک*

د) کسب نور از بهشتیان

 

  9)برای بهشتی هاامکان دیدن جهنمی هاوجود دارد:

الف) درست *            

ب) نادرست

 

10)جهنمی هاهم مثل بهشتی هامی توانند ارتقا پیدا کنندوبهشت را ببینند:

الف) درست         

 ب) نادرست*

 

11)طبق فرموده قرآن: بهشتی هااز جهنمی هادرمورد ورودشانبه جهنم چه سوالی می کنند؟

الف) کنانخوض مع الخائضین

ب) وقالوالم نکن من المصلین

ج) ماسلک کم فی سقر*

د) لم نک نطعم المسکین

 

  12)طبق حساب ما در این دنیا، روز قیامت چند سال طول خواهد کشید؟

الف) پنجاه هزار سال*

ب) چهل هزار سال

ج) سی هزار سال

د) هیچکدام

 

13)این آیه شریفه در مورد کیست؟

انماولیّکم الله ورسوله والذین امنوا الذین یقیمون الصلوه ویوتون الزکوه وهم راکعون

الف) حضرت محمد( ص)

ب) حضرت علی ( ع)*

 

14)در قرآن حدود چند قصه نهفته وجود دارد؟

الف) شش هزار    

ب) دو هزار*

ج) چهار هزار       

د) یکهزار

 

15) این جمله با کدام گزینه کامل میشود:

شان نزول یعنی........ در زمانی.......اتفاق میفتاد ودر زمان پیامبر آیه ایی نازل میشد.

الف) جریانی در تاریخی- محیطی

ب) جریانی در مکانی-درمورد شخصی

ج) جریانی در تاریخی-درشبانه روزی

د) جریانی در تاریخی- در مکانی*

 

16)در قرآن قصه هایی که با مثل آمده است معمولاّ با چه عبارتی شروع میشوند؟

الف)ضرب الله مثلاّ

ب) یا ایهاالذین

ج)مثل الذین

د) الف وج*

 

17)کدام گزینه درست ترجمه نشده است:

الف) کنا نخوض مع الخائضین: به خاطر کارهایمان در جهنم افتادیم *

ب)وقالوا لم نکن من المصلین:آنهاگفتندما از نماز گزاران نبودیم.

ج) لم نک نطعم المسکین: به افراد مسکین وفقیر کمک نمی کردیم .

د) ما سلک کم فی سقر: چه چیز شما را در جهنم انداخت.

******

درس دوم

حفظ سوره ق

1-معنی ومفهوم آیه « سنقرئک فلا تنسی» چیست؟

الف) ما قرآن را بر تو اقراء می کنیم و تو فراموش نخواهی کرد. *

ب) ما قرآن را بر تو نازل کردیم،آیا فراموش نمی کنی؟

ج) ما قرآن را بر تو می خوانیم تا فراموش نکنی.


2- اعتقاد مفسرین در مورد آیه « لا تحرک به ی لسانک لتجعل به ان له جمعه و قرآنه» چیست؟

الف) این آیه بر امی بودن پیامبر در هنگام دریافت آیات از طرف خدا برپیامبر اشاره میکند

ب)این آیه بر جمع وقرائت وبه سینه وقلب سپردن قرآن توسط خداوند برای پیامبر است.*

ج) این آیه بر اهمیت حفظ قرآن نه به صورت زبانی بلکه با درک معناو مفهوم اشاره میکند.


3- دعاهایی که امام صادق(ع) برای حفظ قرآن تعلیم دادند، در کدام کتاب آمده است؟

الف) شرح غررالحکم

ب) اصول کافی

ج) بحارالانوار*

د) مجمع البیان


4- پایین ترین سطح حفظ قرآن کریم از منظرآیات وروایات چیست؟

الف) درک کردن قرآن

ب) از برخواندن الفاظ قرآن*

ج) فهم جایگاه قرآن

د) محافظت کردن ازآیات قرآن


5- محافظت کردن از دستورات قرآن به چه معناست؟

الف) حفظ آیات قرآن در قلب و ذهن

ب) فهم جایگاه واقعی قرآن

ج) درک معانی آیات قرآن

د) عمل کردن به آیات قرآن*


6- دعای«اللهم ارحمنی بترک معاصی» توسط چه بزرگواری مطرح شده وبه چه معناست؟

الف) پیامبراکرم(ص)؛ خداوندا به من رحم کن باکمک به ترک گناهان.

ب) امام علی(ع)؛ خداوندا بر ما رحم  کن برای ترک کردن گناهان.

ج) پیامبر اکرم(ص)؛ خداوندا مارا درترک گناهان مورد رحمت و آمرزش خود قرار ده.

د) امام صادق(ع)؛ خداوندا به من رحم کن با کمک کردن به ترک گناهان.*


7- مضمون دعای«اللهم ارحمنی بترک معاصی» چیست؟

الف) پیش نیاز حفظ قرآن درک معانی و مفاهیم آن است.

ب) پیش نیاز حفظ قرآن عمل به دستورات آن است.

ج) پیش نیاز حفظ قرآن پاک شدن از گناهان است.*

د) پیش نیاز حفظ قرآن درک جایگاه معنوی قرآن کریم است.


8- منظور از دعای « والزم قلبی حفظ کتابک، کما علمتنی» چیست؟

الف) قلب مارا با حفظ کتابت همراه کن، همان گونه که آموزش می دهی.

ب) قلب مرا همراه کن با حفظ کتابت؛ همان طور که به من آموزش دادی.*

ج) روح مرا با کتابت همراه کن همان طور که به من آموزش دادی.

د) تمام قلبها را با کتابت همراه کن، همان گونه که آموزش می دهی.


9.حروف مقطعه چه معانی دارند؟

الف) این حروف رمز هایی بین خداو پیامبر گرامی اسلام هستند وبرای ما ترجمه پذیر نیستند*

ب) این حروف رمز هایی بین خداو پیامبرگرامی اسلام هستند وبرای ما ترجمه پذیر هستند

ج)فقط درمورد رازو رمزهای قرآنی است ومعنای خاصی ندارد.

د)هیچ کدام


10) قاف و القران المجید یعنی چه ؟

الف) قسم به قرآن مجید. که مجد یعنی شهرت و بزرگی  وفراگیر شدن نام و عظمت یک چیز.

ب) سوگند به قرآن مجید. که مجد یعنی بزرگی وفراگیر شدن نام .

ج) قسم به قرآن مجید. که مجد یعنی شهرت وفراگیر شدن نام و عظمت یک چیز.*

د)همه موارد


11)ترجمه آیه « والعَجِب انجاءهم انذروا منهم فقالت کافرون هذا شیء عجیب» کدام است ؟

الف) با این که جایگاه قرآن والا و محبوب است اما کفار و مشرکان و گروهی از مردم تعجب می کنند از اینکه یک بیم دهنده ای از بین خودشان برای آنها بیاید و آیات قرآن را تلاوت کند.

ب) با این که جایگاه قرآن رفیع و آشکار است اما کفار و مشرکان و گروهی از مردم تعجب می کنند از اینکه یک هشدار دهنده ای از بین خودشان برای آنها بیاید و آیات قرآن را تلاوت کند.*

ج) ازاینکه جایگاه قرآن رفیع ومتناسب است اما کفار و مشرکان و گروهی از مردم تعجب خواهند کرد از اینکه یک هشدار دهنده ای از بین خودشان برای آنها بیاید و آیات قرآن را تلاوت کند.

د)هیچ کدام


13)کلمه" والعَجِب\" درآیه"والعَجِب ان جاءهم منذر منهم... \" به چه معناست ؟

الف) تعجب کردند

ب) عجب پنداشتند

ج)هردو گزینه *


14)کلمه " منذِر" درآیه "بل عَجِبوا ان جاءهم منذر منهم... " به چه معناست ؟

الف) انذار کننده ای برای آنها از بین خودشان بروند

ب) انذار کننده ای برای آنها از بین خودشان بیایند

ج) انذار کننده ای برای آنهاکه از بین خودشان بیاید

د) انذار کننده ای برای آنها از بین خودشان بیاید*


15)مشابه ترجمه وتفسیر آیه « بل عَجِبوا ان جاءهم منذر منهم فقالت کافرون هذا شیء عجیب» درکدام سوره قرآن یادشده است؟

الف) سوره کهف

الف) سوره بقره

الف) سوره آل عمران

الف) سوره ق*


15)مشرکان با گفتن این جمله که " این چیز عجیبی است که یکی از خودِ ما قرآن را بر ما بخواند، بر او قرآن نازل و وحی شود"می خواهند منکر چه چیزی شوند؟

الف) با این جمله میخواهند منکر قرآن و وجود نبی شوند

ب) با این جمله میخواهند منکر نبوت و رسالت پیامبر و دعوی ایشان مبنی بر رسالت شوند*

ج) با این جمله میخواهند منکر معصومیت پیامبر و رسالتش شوند

د) ب و ج

******

زبان قرآن و مفاهیم

سوالات درس 2

از میان گزینه های زیر در کدام گزینه تمام فعل های امده امر هستند؟

الف) فَاعْفُ/ وَاسْتَغْفِرْ/ فَتَوَکَّلْ   *                                  

ب) لَانْفَضُّوا/وَاسْتَغْفِر/ یُحِبُّ

ج) کُنْتَ/ وَاسْتَغْفِرْ/ فَتَوَکَّلْ


2)کدام یک از فعل های زیر ثلاثی مجرد هستند؟

الف) وَاسْتَغْفِرْ                    

ب )  عَزَمْتَ *                            

ج) شَاوِرْهُمْ                           

د) یُحِبُّ


3)نقش کلمه  الْمُتَوَکِّلِینَ  در جمله  یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ چیست؟

الف)فاعل                          

ب)مفعول به  *             

 ج)مفعول فیه                

د)خبر


4)حرف  إِنَّ در جمله  إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ جز کدام دسته از حروف است و خبر ان چیست؟

الف )افعال ناقصه/ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ

ب)حروف مشبه بالفعل/ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ*

ج)حروف جاره/الله


5)هُمْ در شَاوِرْهُمْ چه نقشی دارد؟

الف)فاعل        

ب)مفعول به*                       

ج)اسم        

د)مضاف الیه


6- فبما رحمه من الله لنت لهم  به چه معناست ؟

الف -رحمت بزرگی است آن رحمتی که خداوند به تو  عطا کرده است .

ب- چه رحمت بزرگی است آن رحمتی که خدا به تو عطا کرده است .

ج - چه رحمت بزرگی بوده است آن رحمتی که خداوند به تو عطا کرده است .*

 

7 - نظر فخر رازی درباره "ما "در فبما رحمه چیست ؟

الف -ما ی استفهامیه است ولی در معنا تعجب را می رساند *

ب - مای موصول میباشد.

ج- هر دو گزینه صحیح می باشد


8 -نظر مفسرین وعلما ونحوین درباره ی "ما" در فبما رحمه چیست ؟

الف -ما استفهام 

ب -ما زائده *

ج -ما موصول


9 - منظور از ما زائده در" فبما رحمه "چیست؟

الف-مانع تاثیر حرف جر در کلمه رحمه نشده است .*

 ب -بود ونبودش تاثیری ندارد.

ج -حرف ربط میباشد ومعنی را کامل میکند.


10 - در "فبما رحمه " به چه واسطه رحمه مجرور شده است ؟

الف -به واسطه حرف ما

ب- به واسطه حرف جر با *

ج -به واسطه صفت بودن


11-اگر حرف جر"با " در" فبما رحمه "حرف جر سببیه باشد به چه شکل ترجمه میشود؟

الف -به سبب رحمت *

ب- به سبب عطوفت ومهربانی

ج- به سبب لطف وبخشش


12-اگر حرف جر "با "  در" فبما رحمه"حرف جر مصاحبت گرفته اند به چه شکل ترجمه می شود؟

الف -به همراه رحمتی از خداوند *

ب - با گذشت وفداکاری

ج-مهر وعطوفت خداوندی


13 - حرف جر "با" در" فبما رحمه به چند شکل در نظر گرفته اند ؟

الف-سببیه و موصولی

ب - مصاحبت و سببیه

ج سببیه ومصاحبت *


14- اگر " ما "در" فبما رحمه" حذف شود جمله از چه نظر دچار نقصان میگردد؟

الف - از نظر ساختاری وترکیب

ب - از نظر معنا

ج- گزینه الف وب*


15-کلمه "رحمه "در فبما رحمه به چه صورت آمده است ؟

الف - ب صورت نکره وهمراه با تنوبن*

ب - به صورت معرفه ومشتق

ج - به صورت نکره وهمراه با تفخیم


16-کلمه "رحمه " در فبما رحمه درحقیقت به چه دلیل آمده است؟

الف -برای توصیف جمله

ب-برای تفخیم *

ج - برای تقلیل


17-"من الله "در فبما رحمه من الله چه نقشی دارد؟

الف-مضاف ومضاف الیه

ب- فاعل جمله

ج - جارو مجرور *


18-"لنت لهم" در آیه "فبما رحمه من الله لنت لهم " چه نقشی دارد؟

الف-فعل جمله*

ب - جارو ومجرور

ج.فاعل مستتر


19 - در "فبما رحمه من الله لنت لهم"دلیل تقدم بر فعل چیست؟

الف مقدم کردن فضل ورحمت خدا بر هر چیز

ب-مقدم کردن هر آن چه که حقش تا خیر باشدافاده ی حصر میکند*

ج-هیچ کدام


20 -یکی از آیات مهمی که پیرامون موضوع تعلیم وتربیت در قرآن کریم می شود  چه آیه ای میباشد؟

الف -آیه 195  سوره آل عمران

ب-ایه 159 ا سوره ی بقره

ج -آیه 159 سوره آل عمران*


21-کدام آیه اخلاق معلمبن را برای ما ترسیم میکند؟

الف - آیه 150 سوره نساء

ب -آیه 159  سوره آل عمران *

ج  - آیه 57 سوره یس


22-" ولوکنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک به چه معناست؟

الف- اگر تو ای پیامبر سخت دل وتند خو بودی مردم از دور تو پراکنده می شدند. 

ب - ای پیامبر اگر تو سنگدل  بودی مردم از دور تو پراکنده می شدند .

ج -ای پیامبر تو با مهربانی ونرم خویی همه در اطرافت بودن.


23-رسالت یک معلم چیست؟

الف-مدیریت

ب-راهبری*

ج-ارشاد وهدایت

24-"فاعف عنهم "درباره متعلم چه می باشد؟

الف -از بدی های متعلم باید در گذرد.*

ب-بامتعلم گذشت داشت.

ج-متعلم قابل مهربانی وگذشت می باشد.


25 - اوج بزرگواری یک معلم  چه می باشد؟

الف-با هر سختی بهترین باشد.

ب- گذشت داشته ودلسوز باشد.

ج-در عین این که به او بد کرده اند خیر خواهی می کند. *


26-مشورت گرفتن معلم از متعلم در چه زمان درصد موفقیت دارد؟

الف-درمواردی که معلمش منصف وعادل باشد.

ب در مواردی که متعلم خود را در مسیر تعلیم وتعلم سهیم بداند. *

ج-در مواردی که معلم قدرتمند وعالم باشد.

******

درس دوم

سوالات سبک زندگی قرآنی

1-به گفته ی مقام معظم رهبری در فضای زندگی چه کسانی باید با قرآن آشنا شوند؟

الف .معلمین ودانش آموزان.

ب-روشنفکران وجوانان*

ج-معلمین وروشنفکران


2-وقتی ذهن ظرف معارف قرآن شد اثر خود را در چه چیزهایی نشان میدهد؟

الف -در بیان وشیوه ی برخورد

ب-در زبان وقدرت بیان .

ج-در زبان، درعمل، در تصمیم گیری*


3 - قرآن کریم چند تقسیم بندی برای حیات وزندگی دارد؟

الف - دو تقسیم بندی*

ب-سه تقسیم بندی

ج-چهار تقسیم بندی


4-"یقول یا لیتنی قدمت لحیاتی"چه چیزی را باهم مقایسه میکند؟

الف -مرگ وزندگی

ب-حیات دنیا وحیات اخرت*

ج-هیچ کدام


5-"والاخره خیر وابقی"یعنی چه؟

الف -آخرت ماندگار است.

ب-اخرت بهترین است وهم دایمی

ج-اخرت بهتر است وهم پایدارتر*


6 - عدم استقلال زندگی دنیا یعنی چه ؟

الف-دنیا ارزشی ندارد ومی گذرد.

ب.دنیا برای آخرت خلق شده است نه برای خود دنیا *

ج-دنیا محل گذراست.


7.خدا میفرماید دنیا را خلق کردیم برای...

الف) عبودیت

ب)امتحان*

8_ چرا دنیا در حد دنیا افریده نشده است؟

الف)غنا و دزدی نکردن معنا داشته باشد

ب)چون باید با امکانات فراوان ساخته میشد مانند بهشت

ج)انفاق معنی داشته باشد.

د)همه موارد*


9_ در نهج البلاغه دنیا به کدام معنی نیامده است؟

الف)تجارت خانه

ب)گذرگاه

ج)محل کسب و جمع کردن*

د)محل کشت


10.عقل معاش عقلی است که...

الف)فرد قصد دارد زندگی اش را خوب اداره کند.*

ب)عقلی که هم دنیا و هم اخرت را تامین کند.

ج)فرد مواظب باشد که زندگی دنیا او را نفریبد.


11_ زندگی دانشجویی به کدام مورد شبیه هست؟

الف)عقل معاش

ب)عقل معاد*

ج)زندگی توریستی


12_ «خذوا ممرکم لمقرکم» از کیست؟

الف)امام علی*

ب)لقمان حکیم

ج)پیامبر


13_ سبک زندگی قرانی یعنی در این دنیا زندگی دانشجویی داشته باشیم.

صحیح*

غلط

********

تشویق فرزندان به نماز

جلسه دوم

 

۱)مهمترین بعد در دوره های رشد و تربیت دانش آموزان کدام است؟

۱.تربیت اعتقادی

۲.تربیت اخلاقی

۳.تربیت عبادی*


۲)چرا هرچه به مفاهیم و معانی نماز بیشتر توجه شود،انگیزه و علاقه به آن نیز بیشتر می شود؟

۱.چون امر خداست

۲.چون نوعی سخن گفتن و ارتباط برقرار کردن ما با خداست*

۳.چون درک آن سخت است


۳)در مبحث نماز در سیره بزرگان ما به چه چیزی توجه بیشتری شده است؟

۱.شیوه ی به جا آوردن نماز

۲.عمق مفاهیم نماز*

۳.سر وقت به جا آوردن نماز

۴.هرسه مورد


۴)موفقیت در چه چیزی،نتیجه ی نهایی استفاده ی مربیان و معلمان از چندرسانه ای ها در مبحث نماز است؟

۱.ایجاد انگیزه برای ادای نماز

۲.عمق بخشی به مفاهیم نماز*

۳.هر دو مورد


۵)یکی از مصادیق بندگی______و یکی از مصادیق عبادت______است.

۱.بحث اخلاق_ دعا

۲.بحث اخلاق_ نماز

۳.بحث عبادت_ نماز*

۴.بحث عبادت_ دعا


6.در بیان داستان ها به صورت سریالی چه نکته ای را باید در نظر داشت؟

الف- شخصیت های داستان مثبت باشند

ب- در پایان نتیجه گیری ملموس برای دانش آموزان داشته باشد*

ج- موضوع انتخابی مورد اطلاع دانش آموز باشد.

7.مدت زمان داستان انتخابی برای تشویق به نماز متناسب با دوره های سنی دانش آموز بین 5 تا 15 دقیقه باشد.

الف – درست*

ب- نادرست


8.موضوعاتی که برای داستان با هدف تشویق به نماز استفاده می کنیم ،موضوعات مورد اطلاع دانش آموزان باشد.

الف- درست *

ب- نادرست


9.نتیجه اصل استمرار در تربیت

الف- عمق بخشی در تربیت است

ب- شکل گرفتن باور و اعتقاد است

ج- هر دو مورد*


10.ماجراها و سیره های عملی نماز در قالب نماز مربوط به چه  بزرگانی است؟

الف – پیامبر (ص)،امیرالمومنین(ع)،صدیقه کبری(س)     

ب- پیامبر (ص)،امیرالمومنین(ع)،صدیقه کبری(س)  ،ابی عبدالله الحسین(ع) 

ج- پیامبر (ص)،امیرالمومنین(ع)،صدیقه کبری(س)  ،ابی عبدالله الحسین(ع)  ،عالم های دینی و دانشمندان* 


11.در مورد شیوه و بیان داستان گویی چه نکته ای را باید در نظر بگیریم؟

الف- موضوع داستان مورد اطلاع دانش آموز باشد.

ب- داستان طولانی انتخاب نکنیم.

ج- به گونه ای داستان را بیان کنیم که دانش آموزان حتما جذب محتوای داستان ما شوند.*

د- نتیجه گیری ملموس داشته باشد.


12.خداوند متعال برای تربیت انسان ها در قرآن حدود 300 داستان آورده است.

الف – درست *

ب- نادرست


13.با دقت بیشتر در معنا و مفاهیم گفته شده در نماز می توان انگیزه و علاقه ایجاد نمود.

الف- درست*

ب- نادرست

*******

 

1- عبارت (( المشاوره ظهیرعقل )) از گفته های کدام بزرگوار می باشد؟

الف- حضرت محمد (ص)

ب- حضرت علی (ع) *

ج- امام سجاد (ع)


2- حدیث (( المشاوره ظهیرعقل )) در کتاب شریف  ))غررالحکم و درر الکلم(( ذکر شده است.

الف- درست *

ب- نادرست

3- کدام امام به عنوان امیر سخن و امیر کلام و سلطان اندیشه شناخته می شود؟

الف- امام صادق (ع)

ب- امام سجاد (ع)

ج- امام علی (ع) *


4- مشاوره پشتوانه مستحکمی برای ............. است .

الف- عقل آدمی

ب- خرد آدمی *

ج- علم آدمی


5- به فرموده ی امیرالمومنین مملکت اندیشه آدمی نیاز به چه جیزی دارد؟

الف- ذخیره مغزی و فکری *

ب- ذخیره ارزی

ج- ذخیره علمی و معنوی


6- ................ به مشابه و مانند ذخیره ارزی یک مملکت می باشد.

الف- ذخیره علمی

ب- ذخیره پولی

ج- ذخیره مغزی *


7- برای هر انسان ذخیره مغزی اش ،ذخیره باور به فرهنگ مشاوره، گرایش به مشاوره ، خود مشورت ،خود مشاور و گرفتن مشاوره از مشاور نیست.

الف- درست

ب- نادرست *


8- کلمه ظهیر با ظهر از نظر معنایی متفاوت است.

الف- درست *

ب- نادرست


9- ظهر در ظهر نویسی چک یا پشت نویسی چک استفاده نمی شود .

الف- درست

ب- نادرست *


10- ((ظهیر)) به چه معناست ؟

الف-  بسیار پشت و پشتوانه *

ب- پشت نویسی چک

ج- پشتیبانی از فردی


11- ذخیره فکری و اندیشه ای و مغزی عاقلی که دارای عقل است را چه می نامند؟

الف- فرهنگ دینی

ب- پشت و پشتوانه

ج- مشاور و مشاوره *


12- چه چیزی در فرهنگ دینی ما دارای ارج و ارزش است؟

الف- تفکر *

ب- فرهنگ

ج- مشاوره


13- از دیدگاه حضرت موسی بن جعفر )ع( ساعت به چه معنی ست؟

الف- منظور از ساعت شصت 60 دقیقه است

ب- اندک زمانی که امکان دارد از لحظه به حساب بیاید *

ج- زمان محاسبه شده معادل 360 ثانیه


14- اندک لحظه ی اندیشه کردن از........... عبادت برتر است.

الف- پنجاه سال

ب- صد سال

ج- هفتاد سال *


15- به فرموده حضرت موسی بن جعفر )ع( چه اعمالی از هفتاد سال عبادت برتر است.

الف- توانایی خواندن و نوشتن

ب- اندک لحظه ی اندیشه کردن *

ج- حضور در میدان نبرد


15.کدام آیه درارتباط بامشاوره نیست؟

الف.وشاورهم فی الامر

ب.هلک من استبدا بدایه

ج.السائربلابصیره کالحمارطاعون*


16.این روایت درارتباط باکدام گزینه است؟"هلک من استبدبرایه"

الف.کسی که مشاوره نمی گیرد دارای مشکل است*

ب.انسان نیازبه مشاوره دارد

ج.مشاوره پشتوانه محکم برای عقل آدمی است


17.دربحث دین اگرانسان بدون ........حرکت کند ،اعتبارندارد

الف.تفکر*

ب.عمل

ج.مشورت


18.السائره بلابصیره کالحمارالطاعون به چه معماست؟

الف.اگرکسی حرکت کند اماازاندیشه اش بهره نبرد ان حرکت بی ثمراست.*

ب.اگرکسی حرکت کندواز اندیشه اش  استفاده کند ولی جهت اشتباهی را انتخاب کندحرکتی بی ثمرانجام داده است.

ج.اگرکسی حرکت کند امااز اندیشه اش بهره نبردآن حرکتی موثراست.


19.مغزمارابرای اندازه گیری درمسیر.......کمک می کند.

الف.عمل

ب.هدف

ج.کمال*


20.امام باقر می فرمایند..........................تمام وکمال است.

الف.۳چیز،شکیبایی،فهم درست دین،اندازه گیری زندگی*

ب.۲چیز،اندازه گیری درزندگی وفهم درست دین


21.برکت عقل درچیست؟

اندازه گیری زندگی وفهم درست ازدین وشکیبایی*

اندازه گیری زندگی

اندازه گیری وفهم درست دین

******

بزودی محتوای متنی درس گفتار شمیم دانش را در همین پایگاه ملاحظه خواهید نمود

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی