سید محمد عبداللهی(اسماء الحسنی)

آموزه های قرآنی(تفسیر و علوم قرآنی)

سید محمد عبداللهی(اسماء الحسنی)

آموزه های قرآنی(تفسیر و علوم قرآنی)

سید محمد عبداللهی(اسماء الحسنی)

صفحه شخصی سید محمد عبداللهی دانش آموخته حوزه و دانشگاه که در سطح خارج فقه و اصول و کارشناسی ارشد دروس کلاسیک را گذرانده و مطالعات مستمری در بیش از چهار دهه بر اساس علایق و انگیزه های شخصی در باره تفسیر، معارف و علوم قرآنی ودارد.

شناسه های ارتباطی با نویسنده و بلاگ در پیام رسان ها

با شماره 09218305249

صفحه قرآنی رحیق در ایتا:

https://eitaa.com/rahighemakhtoom

آخرین نظرات
  • ۵ دی ۰۲، ۲۲:۲۴ - اصغر جاهدی
    احسنت
  • ۱۵ آذر ۰۲، ۲۳:۴۶ - منتظرالمهدی (عج)
    ممنون
  • ۸ مرداد ۹۷، ۱۲:۰۰ - منتظر المهدی
    خدا قوت
  • ۱ مرداد ۹۷، ۱۸:۴۰ - منتظر المهدی
    خدا قوت
نویسندگان

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۱

51.از فلسفه های وجودی قصه در قرآن کریم نمی باشد.

 

درس آموزی

 

عبرت آموزی

 

تجسم بخشیدن به دنیای ماورا الطبیعه

 

بیان اعجاز قرآن کریم

 

52.برطبق قرآن کریم زندگی به .... بخش ........ تقسیم می شود؟

 

دو کمی و کیفی

 

دو دنیوی و اخروی

 

سه دنیا،برزخ و آخرت

 

سه دنیا،مرگ و آخرت

 

53.از بر خواندن قرآن کریم از ...................... در حفظ قرآن کریم محسوب می شود

 

پایین ترین سطح

 

بالاتریین سطح

 

مهم ترین

 

54.جمله از گذرگاهتان برای قرارگاهتان توشه بیاندوزید از کیست؟

 

امام علی(ع)

 

امام حسین(ع)

 

امام صادق(ع)

 

خداوند متعال

 

55.کدامیک از ویژگی های فعل کانوا در آیه 164 سوره آل عمران نیست؟ لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ "

 

صیغه سوم

 

فعل ماضی

 

کان از افعال ناقص

 

فعل مضارع

 

56.کدام جمله بیشترین تعداد خطاب در قرآن کریم را دارد؟

 

یا ایها الناس

 

یا ایها الآدم

 

یا ایهاالانسان

 

یا ایهاالذین امنوا

 

57.در آیه 152 سوره انعام کدامیک از صنعت های زیر وجود دارند؟ وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْیَتِیمِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ یَبْلُغَ أَشُدَّهُ ۖ وَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَالْمِیزَانَ بِالْقِسْطِ ۖ لَا نُکَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۖ وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۖ وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ۚ ذَٰلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ"

 

صنعت مراعات نظیر

 

صنعت تذییل

 

صنعت تفکیک

 

1و2

 

58.حرکت به عنوان یکی از ارکان مقدمه دارای کدامیک از انواع زیر است ؟

 

حرکات حقیقی و تخیلی

 

حرکات شخصیت ها و کلی

 

حرکات جزئی و حقیقی

حرکات باور پذیر و دور از ذهن

 

59.از فلسفه های وجودی قصه در قرآن کریم نمی باشد.

 

درس آموزی

عبرت آموزی

تجسم بخشیدن به دنیای ماورا الطبیعه

بیان اعجاز قرآن کریم

 

60.برطبق قرآن کریم زندگی به .... بخش ........ تقسیم می شود؟

 

دو کمی و کیفی

دو دنیوی و اخروی

سه دنیا،برزخ و آخرت

سه دنیا،مرگ و آخرت

 

61. در آیه 159 آل عمران فعل لنت چه فعلی است؟ "فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ "

 

مفردمخاطب- ماضی- ثلاثه مجرد

فعل ناقص- مخاطب مضارع

فعل معتل- فعل امرفعل

ثلاثه مزید- فعل امر

 

62.از بر خواندن قرآن کریم از ......... در حفظ قرآن کریم محسوب می شود

 

پایین ترین سطح

بالاتریین سطح

مهم ترین

1و3

 

63.کدامیک از انواع قصه های غیر تخیلی قرآنی زیر با سایرین متفاوت است؟

 

قصه خلقت انسان و فرشتگان در قرآن

قصه سخن گفتن ملک مقرب جبرئیل

قصه جریان مباهله

قصه خلقت انسان و شیطان در قرآن

 

64. طبق نظر اساتید کدامیک صنعت التفات در آیه 164 سوره آل عمران است ؟" لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ"

 

التفات از غایب به مخاطب

التفات از خطاب به غیبت

التفات از متکلم به غایب

التفات از متکلم به مخاطب

 

65.کدامیک از ارکان قصه نیستند؟

 

مقدمه

نتیجه

اوج

فرود

 

66-"واو در جمله و لو کان ذاالقربی در آیه 152 سوره انعام چیست؟ وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْیَتِیمِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ یَبْلُغَ أَشُدَّهُ ۖ وَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَالْمِیزَانَ بِالْقِسْطِ ۖ لَا نُکَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۖ وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۖ وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ۚ ذَٰلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ "

 

واو واصله

واو حالیه

واو مفعول به

واو مجرور

 

67-حرکت به عنوان یکی از ارکان مقدمه دارای کدامیک از انواع زیر است ؟

 

حرکات حقیقی و تخیلی

حرکات شخصیت ها و کلی

حرکات جزئی و حقیقی

حرکات باور پذیر و دور از ذهن

 

68.کدامیک از انواع قصه های غیر تخیلی قرآنی زیر با سایرین متفاوت است؟

 

قصه عاد

قصه خیبر

قصه لوط

قصه ثمود

 

69.قصه یک حلقه مفقوده فی ما بین ...... و جهان طبیعت است.

 

خدا

جهان ماورا الطبیعه

درک خلق

انسان

 

70. ربنا در آیه 129 سوره بقره از نظرظاهری منادی مضاعف است ولی

به قصد .......... آمده است؟" رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ

 آیَاتِکَ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُزَکِّیهِمْ ۚ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ "

 

استرحام(رحم)

امر

فرمان

هرسه

 

71.نام چند سوره با حروف مقطعه نوشته شده است؟

 

29

30

بیش از 14

16

 

72.این که "ما" زایده است یعنی چه؟

 

بدون فایده است.

معنای شی میدهد

زایده در اعراب است

زاید در معنی است

 

73.کدامیک از مفاهیمی که قرآن برای دنیا استفاده است، نیست؟

 

گذرگاه

مزرعه

تجارتخانه

محل قرار

 

73.کدام یک از منابع معتبر برای یافتن قصه های قرآنی است؟

 

کتاب قصه های قرآن مرحوم حجت الاسلام مصطفی زمانی

کتاب قصص الانبیاء مرحوم آیت الله محلاتی

نرم افزار حوزه علوم تحقیقات نور

هرسه

 

74.طبق آیات قرآن کریم آیا خداوند همه انسان ها بعد از رفتن از دنیا می میراند؟

 

بلی

 

خیر

 

75.شاخص حالت در مقدمه قصه چیست؟

 

کیفیتی که بر شخص عارض می شود.

آنچه فرد در قصه انجام می دهد را گویند.

آنچه مسیر قصه است را گویند

هر سه

 

75.آیه 97 سوره نحل مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ

 حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَاز چه سخن می گوید ؟

 

اطاعت از پیامبران و حیات طیبه

تعریف حیات طیبه

اجر و پاداش عمل صالح

2و 3

 

76.اگر ضمایر به ........ متصل بشوند نقش ..... یا ....می گیرند.

 

افعال- فاعلی- مفعولی

اسامی- فاعلی- مضاف الیه

فاعل- مفعولی- مضاف الیه

اسامی- فاعلی- مفعولی

 

77.از ابزار های هدایت در قرآن کریم نیست؟

 

قصه

مثل

شعر

هیچ کدام

 

78.کدامیک از موارد زیر برگرفته از نگاه اولیه به سبک زندگی نیست؟

 

مد و لباس

آشپزی

خانه داری

احترام به والدین

 

79. در آیه 159 آل عمران فعل کنت چه فعلی است؟ "فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ "

 

مفردمخاطب- ماضی- ثلاثه مجرد

فعل ناقص- مخاطب

فعل معتل- فعل امرفعل

ثلاثه مزید- فعل امر

 

80.عقل معاد معادل کدام عقل است؟

 

عقل توریستی

عقل دانشجویی

عقل معاش

گزینه2و3

 

81. کدامیک از ویژگی های لقد در آیه 164 سوره آل عمران نیست؟

" لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ "

 

ل قسم است.

قد حرف تحقیق چون بر سر فعل ماضی آمده است.

قد حرف تحقیق چون بر سر فعل مضارع آمده است

هیچ یک

 

82.در عبارت بالمومنین رئوف الرحیم در آیه 128 سوره توبه "لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ"علت تقدیم جارو مجرور .............. است.

 

به غرض اختصاص

به غرض انحصار

به غرض اهمیت

1و3

 

83.قصه حضرت الیاس(ع) از کدام نوع قصه است؟

 

کامل و جامع

کامل و پراکنده

قصه های بدون نام که به یک صفت اکتفا نموده است

قصه هایی که به نام یک شخص اکتفا شده است

 

84. در آیه 159 آل عمران فعل لانفضوا چه فعلی است؟ "فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ"

 

مفردمخاطب- ماضی- ثلاثه مجرد

فعل ماضی- باب انفعال

فعل معتل- فعل امرفعل

ثلاثه مزید- فعل امر

85.مجد یعنی ؟

 

پیروزی

جهد و تلاش

شهرت و فراگیر شدن نام

توانمند

 

86.قصه حضرت الیاس(ع) از کدام نوع قصه است؟

 

کامل و جامع

کامل و پراکنده

قصه های بدون نام که به یک صفت اکتفا نموده است

قصه هایی که به نام یک شخص اکتفا شده است.

 

87.نبی اکرم اسلام مرگ را به ....... تشبیه فرمودند.

 

بیداری

زندگی

خواب

دنیا

 

88-"در آیه 159 آل عمران فعل لانفضوا چه فعلی است؟ فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ"

 

مفردمخاطب- ماضی- ثلاثه مجرد

فعل ماضی- باب انفعال

فعل معتل- فعل امرفعل

ثلاثه مزید- فعل امر

89.از سطوح حفظ قرآن کریم می باشد؟

 

حفظ جایگاه قرآن کریم

عمل کردن به آیات

فهمیدن جایگاه حفظ

1و2

 

90.کدامیک هم معنای قصه های غیرتخیلی است؟

 

مستند

حقیقی

باور پذیر

 1و2

 

91.طبق نظر اساتید نحو کدامیک صفت رسول در آیه 164 سوره آل عمران نیست؟ "لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ"

 

فعل بعث

و یعلمهم الکتاب

و یزکیهم

یتلوا علیهم آیات

92.کدامیک ازگام های پژوهش عمیق در قصه های قرآن نیست ؟

 

خودآیه

نام شخصیت یا قصه

سپس تفسیر و مراجعه به تاریخ و موارد عینی قصه مورد نظر

به تعداد تکرار در کتاب بزرگان

 

93.در آیه 152 سوره انعام چرا ت اول فعل تذکرون حذف شده است؟" وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْیَتِیمِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ یَبْلُغَ أَشُدَّهُ ۖ وَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَالْمِیزَانَ بِالْقِسْطِ ۖ لَا نُکَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۖ وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۖ وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ۚ ذَٰلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ "

 

صنعت مراعات نظیر

صنعت تذییل

به خاطر شرافت دادن

بدلیل سهولت در تلفظ

 

94......... نقطه اصلی کشف مسائل مبهم است؟

 

اوج

بزنگاه

نتیجه گیری

1و2

95-کدامیک از موجودات فقط دارای شهوت اند؟

 

انسان

حیوان

فرشتگان

1و2

 

96.چرا کلمه رحمت بصورت نکره و با تدوین آمده است؟

 

چون برای تفهیم نکره آمده است.

چون جار و مجرور

چون سلبیه است

1و3

 

97.کدامیک از عقل ها بالاتر است؟

 

عقل معاش

عقل سلیم

عقل معاد

1و3

 

98.معنا و مفهوم صرف چیست؟

 

تغییر

خواندن

مصدری را به ماضی یا مضارع تغییر دادن

1و 3

 

99.جمله یا ایهاالذین امنوا چندبار در قرآن آمده است؟

 

26

36

89

98

100. در آیه 152 سوره انعام کدامیک از افعال زیر ثلاثی مجرد است؟

 "وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْیَتِیمِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ یَبْلُغَ أَشُدَّهُ ۖ وَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَالْمِیزَانَ بِالْقِسْطِ ۖ لَا نُکَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۖ وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۖ وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ۚ ذَٰلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ "

 

یبلغ

وصاکم

تذکرون

لاتکلف

 

101.سخن از دنیا به میزانی انتخاب کن که لازم داری لیک آن مقدار لازم را از دست نده که سربار مردم شوی نقل از کیست؟

 

لقمان حکیم

حضرت یوسف(ع)

حضرت موسی(ع)

حضرت محمد(ع)

 

102-پیامبر اکرم(ص) به کدام دلایل زبان عربی را دوست دارند؟

 

از نژاد عرب هستند.

به زبان عربی صحبت می فرمایند.

زبان عربی،زبان اهل بهشت است.

هرسه گزینه

 

103.طبق درخواست مقام معظم رهبری کشور به حداقل چند حافظ قرآن نیاز دارد؟

 

10 میلیون نفر

100 هزار نفر

1000 نفر

70 میلیون نفر

104.طبق جمله خداوندا به من رحم کن با کمک کردن در ترک گناهانم پیش نیاز حفظ قرآن چیست؟

 

پاک شدن از گناه

تفکر در حفظ

تلاش برای حفظ

فهم و درک جایگاه حفظ

 

105.کدامیک از انواع قصه های قرآنی با مقدمه است؟

 

قصه نوح

قصه یوسف

هردو

هیچ کدام از قصه های قران این گونه نیستند.

 

106.کدامیک ساختار مقدمه را میسازد؟

 

زمان

حالت

حرکت

هرسه

 

107.کدامیک از اثرات وضعی انس با قرآن کریم نیست؟

 

زمینه ساز بودن حفظ بر تفکر و تدبر

کسی که حافظ و هم نشین قرآن است به سمت هر کاری نمی رود.

اگر کسی که حافظ و هم نشین قرآن است اگر خطایی کرد بهترین تذکر دهنده قرآن کریم است.

هرسه

108.............. نقطه اصلی کشف مسائل مبهم است؟

 

اوج

بزنگاه

نتیجه گیری

1و2

 

109.موضوع علم نحو چیست؟

 

کلمه و کلام

اعراب

معانی

گزینه1و2

 

110.تعداد آیات سوره "ق" چند تاست؟

45

54

145

154

 

111.کدامیک از لغات کاربردی زبان عربی در آیات 3و4 سوره ق نیست ؟

 

ذلک

عندنا

منهم

وجعلنا


  • سید محمد عبداللهی
  • ۰
  • ۰

سوالات آزمون مرحله اول شمیم دانش 22 آبان ماه شامل بیش از یکصد سوال با پاسخ و قابلیت کپی برداری و جستجو

 

1.در قرآن به چند علت قصه مطرح می شود؟ و آن چیست؟

 

دو- عبرت آموزی، درس آموزی

 

یک- عبرت آموزی

 

یک- درس آموزی

 

دو- خردورزی و درس آموزی

 

2.زندگی چیست؟

 

حیات

 

زنده ماندن

 

عمر دنیا را با تکالیف و مواهب سپری کردن

 

1و 2

 

3.قصه های شاهنامه از کدام نوع قصه است؟

تخیلی

غیر تخیلی

 

قصه هایی که با مثل آورده می شود.

 

1و3

 

4.امام صادق(ع) برای حفظ قرآن کریم در کدام کتاب دعاهایی مطرح می فرمایند؟

 

نهج البلاغه

 

نهج الفصاحه

 

بحارالانوار

 

2و3

 

5.عقل معاد را به چه عقلی بوده است؟

 

عقل توریستی

 

عقل دانشجویی

 

عقل مسافرتی

1.2

 

6. کدامیک از ویژگی های فعل یزکیهم در آیه 164 سوره آل عمران نیست؟ "لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ"

 

از باب تفعیل است.

 

از باب فعل است.

 

تزکیه مصدر آن است.

 

هم مفعول آن است

 

7.کدام جمله از خطاب های قرآن کریم نیست؟

 

لبیک اللهم ربی و سعدک

 

یا ایها الناس

 

یا ایها الذین امنو

 

یا ایهاالانسان

 

8.صنعت "مراعات نظیر" چه زمان ایجاد می شود؟

 

وقتی کلمات باهم متفاوتد

 

وقتی کلمات متضادند.

 

وقتی بین کلمات تناسب وجود دارد.

 

هرسه

 

9.کدامیک از ارکان قصه است؟

 

اوج

 

حالت

 

شخصیت

 

زمان

 

10. در آیه 128 سوره توبه" لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ فعل جاء استعمال ......... دارد. "

 

حقیقی

 

تلویحی

 

مجازی

 

2و3

 

 

11.حجت باطن چیست؟

 

عقل

 

وجدان

 

جان

 

پیامبران

 

 

12.موضوع علم نحو چیست؟

 

کلمه و کلام

 

اعراب

 

معانی

 

گزینه1و 2

 

 

13.تعداد آیات سوره "ق" چند تاست؟

 

45

 

54

 

145

 

154

 

 

14. در آیه 159 سوره آل عمران با توجه به نظر فخر رازی "ما" ازچه نوع ما است؟" فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ "

 

آیه تام

 

آیه صله

 

ما استفهامیه

 

ما صله

 

15.حیات دنیا از چه زمان آغاز و تا چه هنگام به طول می انجامد؟

 

از عالم زر تا برزخ

 

از لحظه دمیدن روح تا برزخ

 

از لحظه تولد تا لحظه مرگ

 

از لحظه تولد تا لحظه پایان جهان

 

 

16.کدامیک از انواع قصه های غیر تخیلی قرآنی نیست؟

 

قصه انسان و حیوانات

 

قصه موجودات نامرئی

 

موجودات فضایی

 

2و3

 

17.کدامیک از لغات کاربردی زبان عربی در آیات 3و4 سوره ق نیست ؟

 

ذلک

 

عندنا

 

منهم

 

وجعلنا

 

 

18. مکان به عنوان یک شاخصه در مقدمه قصه سازی به چند قسمت تقسیم می شود؟

 

دو

 

سه

 

یک

 

به اختیار نویسنده

 

 

19.آیه 97 سوره نحل "مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ "از چه سخن می گوید ؟

 

اطاعت از پیامبران و حیات طیبه

تعریف حیات طیبه

اجر و پاداش عمل صالح

2و3

 

20.هرقصه می تواند چند گره داشته باشد؟

 

تنهایکی

بی نهایت

یک یا چند

هر سه

 

21.تعداد آیات سوره "ق" چند تاست؟

 

45

 

54

 

145

154

 

22.مکان به عنوان یک شاخصه در مقدمه قصه سازی به چند قسمت تقسیم می شود؟

 

دو

سه

یک

به اختیار نویسنده

 

23.هرقصه می تواند چند گره داشته باشد؟

 

تنهایکی

بی نهایت

یک یا چند

هر سه

 

24.در قرآن به چند علت قصه مطرح می شود؟ و آن چیست؟

 

دو- عبرت آموزی، درس آموزی

یک- عبرت آموزی

یک- درس آموزی

دو- خردورزی و درس آموزی

 

25.زندگی چیست؟

 

حیات

زنده ماندن

عمر دنیا را با تکالیف و مواهب سپری کردن

1و 2

 

26.قصه های شاهنامه از کدام نوع قصه است؟

 

تخیلی

غیر تخیلی

قصه هایی که با مثل آورده می شود.

1و3

 

27.امام صادق(ع) برای حفظ قرآن کریم در کدام کتاب دعاهایی مطرح می فرمایند؟

 

نهج البلاغه

 

نهج الفصاحه

 

بحارالانوار

 

2و3

 

28. کدامیک از ویژگی های فعل یزکیهم در آیه 164 سوره آل عمران نیست؟

"لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ"

 

از باب تفعیل است.

از باب فعل است.

تزکیه مصدر آن است.

هم مفعول آن است

 

29.از ابزار های هدایت در قرآن کریم نیست؟

 

قصه

مثل

شعر

هیچ کدام

 

30.کدامیک از موارد زیر برگرفته از نگاه اولیه به سبک زندگی نیست؟

 

مد و لباس

آشپزی

خانه داری

احترام به والدین

 

31.عقل تعبد معادل کدام عقل است؟

 

عقل توریستی

 

عقل دانشجویی

 

عقل معاد

 

گزینه2و3

 

32.کدامیک از ارکان قصه است؟

 

درآمد

 

بزنگاه

 

شخصیت

 

1و2

 

33. در آیه 152 سوره انعام چرا فعل اوفوا بر عهد مقدم شده است؟

 وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْیَتِیمِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ یَبْلُغَ أَشُدَّهُ ۖ وَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَالْمِیزَانَ بِالْقِسْطِ ۖ لَا نُکَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۖ وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۖ وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ۚ ذَٰلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ "

 

صنعت مراعات نظیر

صنعت تزعیل

به خاطر شرافت دادن

بدلیل سهولت

 

34.مکان به عنوان یکی از ارکان مقدمه دارای چند نوع است؟

 

دو نوع

سه نوع

یک نوع

بی نهایت

 

35.در عبارت بالمومنین رئوف الرحیم در آیه 128 سوره توبه" لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ علت تقدیم جارو مجرور .............. است.

 

به غرض اختصاص

به غرض انحصار

به غرض اهمیت

1و3

 

36. کدامیک از ویژگی های لقد در آیه 164 سوره آل عمران نیست؟" لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ "

 

ل قسم است.

قد حرف تحقیق چون بر سر فعل ماضی آمده است.

قد حرف تحقیق چون بر سر فعل مضارع آمده است.

هیچ یک

 

37.حجت باطن چیست؟

 

عقل

 

وجدان

 

جان

 

پیامبران

 

 

38.موضوع علم نحو چیست؟

 

کلمه و کلام

 

اعراب

 

معانی

 

گزینه1و 2

 

39.از فلسفه های وجودی قصه در قرآن کریم نمی باشد.

 

درس آموزی

عبرت آموزی

تجسم بخشیدن به دنیای ماورا الطبیعه

بیان اعجاز قرآن کریم

 

40.برطبق قرآن کریم زندگی به .... بخش ........ تقسیم می شود؟

 

دو کمی و کیفی

دو دنیوی و اخروی

سه دنیا،برزخ و آخرت

سه دنیا،مرگ و آخرت

41.در آیه 159 آل عمران فعل "لنت" چه فعلی است؟ فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ "

 

مفردمخاطب- ماضی- ثلاثه مجرد

فعل ناقص- مخاطب مضارع

فعل معتل- فعل امرفعل

ثلاثه مزید- فعل امر

 

42.از بر خواندن قرآن کریم از ...................... در حفظ قرآن کریم محسوب می شود

 

پایین ترین سطح

 

بالاتریین سطح

 

مهم ترین

 

43.جمله "از گذرگاهتان برای قرارگاهتان توشه بیاندوزید" از کیست؟

 

امام علی(ع)

امام حسین(ع)

امام صادق(ع)

خداوند متعال

 

44.کدامیک از ویژگی های فعل کانوا در آیه 164 سوره آل عمران نیست؟ لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ "

 

صیغه سوم

فعل ماضی

کان از افعال ناقص

فعل مضارع

 

45.کدام جمله بیشترین تعداد خطاب در قرآن کریم را دارد؟

 

یا ایها الناس

یا ایها الآدم

یا ایها الذین آمنوا

 

46.در آیه 152 سوره انعام کدامیک از صنعت های زیر وجود دارند؟

 وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْیَتِیمِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ یَبْلُغَ أَشُدَّهُ ۖ وَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَالْمِیزَانَ بِالْقِسْطِ ۖ لَا نُکَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۖ وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۖ وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ۚ ذَٰلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ"

 

صنعت مراعات نظیر

صنعت تذییل

صنعت تفکیک

1و2

 

47.حرکت به عنوان یکی از ارکان مقدمه دارای کدامیک از انواع زیر است ؟

 

حرکات حقیقی و تخیلی

حرکات شخصیت ها و کلی

حرکات جزئی و حقیقی

حرکات باور پذیر و دور از ذهن

 

48.کدام یک از آیات زیر راجع به تعلیم و تربیت است؟

 

آیه 42سوره زمر

آیه 1 سوره بقره

آیه 95 سوره ق

آیه 164 سوره آل عمرال

 

49.کدامیک از ارکان قصه است؟

 

اوج

حالت

 

شخصیت

 

زمان

 

50. در آیه 128 سوره توبه" لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ فعل جاء استعمال ......... دارد. "

 

حقیقی

 

تلویحی

 

مجازی

 

2و3

 

  • سید محمد عبداللهی
  • ۰
  • ۰

دریافت متن نوشتاری word سوالات جلسات 1تا8 شمیم دانش

دریافت سوالات آزمون آزمایشی 10 آبان

دریافت محتوای نوشتاری شمیم دانش از جلسه 1 تا 8

دریافت محتوای متنی ضمن خدمت راهیان نور


****************


"فایل های صوتی جلسات برنامه روزانه آموزش ضمن خدمت شمیم دانش"


"مرحله اول از درس اول تا هشتم"


 


دریافت فایل صوتی ادبیات داستانی(درس اول)


دریافت فایل صوتی ادبیات داستانی (درس دوم)


دریافت فایل صوتی ادبیات داستانی(درس سوم)


ادبیات داستانی(درس چهارم)


ادبیات داستانی(درس پنجم)


ادبیات داستانی(درس ششم)


ادبیات داستانی(درس هفتم)


ادبیات داستانی(درس هشتم)


*****


دریافت فایل صوتی زبان قرآن و مفاهیم(درس اول)


دریافت فایل صوتی زبان قرآن و مفاهیم(درس دوم)


دریافت زبان قرآن و مفاهیم(درس سوم)


زبان قرآن و مفاهیم(درس چهارم)


زبان قرآن و مفاهیم(درس پنجم)


زبان قرآن و مفاهیم(درس ششم)


زبان قرآن و مفاهیم(درس هفتم)


زبان قرآن و مفاهیم(درس هشتم)


*****


دریافت فایل صوتی حفظ سوره ق(درس اول)


دریافت فایل صوتی حفظ سوره ق (درس دوم)


 حفظ سوره ق (درس سوم)


حفظ سوره ق (درس چهارم)


حفظ سوره ق (درس پنجم)


حفظ سوره ق (درس ششم)


حفظ سوره ق (درس هفتم)


حفظ سوره ق (درس هشتم)


 


*****


 صوتی سبک زندگی قرآنی(درس اول)


 صوتی سبک زندگی قرآنی(درس دوم)


 سبک زندگی قرآنی(درس سوم)


سبک زندگی قرآنی(درس چهارم) 


سبک زندگی قرآنی(درس پنجم)


سبک زندگی قرآنی(درس ششم)


سبک زندگی قرآنی(درس هفتم)


سبک زندگی قرآنی(درس هشتم)


*****


  شیوه های تشویق فرزندان به نماز (درس اول)


  شیوه های تشویق به نماز(درس دوم)


شیوه های تشویق به نماز(درس سوم)


 شیوه های تشویق به نماز(درس چهارم)


شیوه های تشویق به نماز(درس پنجم)


شیوه های تشویق به نماز(درس ششم)


شیوه های تشویق به نماز(درس هفتم)


شیوه های تشویق به نماز(درس هشتم)


*****


دریافت فایل صوتی مشاوره از منظر قرآن (درس اول)


دریافت فایل صوتی مشاوره از منظر قرآن(درس دوم)


مشاوره از منظر قرآن(درس سوم)


مشاوره از منظر قرآن(درس چهارم)


مشاوره از منظر قرآن(درس پنجم)


مشاوره از منظر قرآن(درس ششم)


مشاوره از منظر قرآن(درس هفتم)


  • سید محمد عبداللهی
  • ۰
  • ۰
  • سید محمد عبداللهی
  • ۰
  • ۰
  • سید محمد عبداللهی
  • ۰
  • ۰
  • سید محمد عبداللهی
  • ۰
  • ۰

 

دریافت متن نوشتاری سوالات جلسات ششم و هفتم شمیم دانش

 

دریافت محتوای متنی ضمن خدمت راهیان نور



برای دانلود و گوش دادن فایل های صوتی برنامه شمیم دانش اینجا کلیک کنید

  • سید محمد عبداللهی
  • ۰
  • ۰



برای دانلود و گوش دادن فایل های صوتی برنامه شمیم دانش

اینجا کلیک کنید


*******


دریافت نمونه سوالات جلسه پنجم شمیم دانش درقالب word

  • سید محمد عبداللهی
  • ۰
  • ۰

با سلام خدمت همکاران عزیز

الوعده وفا

همانطور که قول داده بودم متن درسهای 1-تا5 برنامه آموزش ضمن خدمت شمیم دانش را در قالب نوشتاری word و با قابلیت جستجو به طور تفکیک در یک فایل فشرده تقدیم حضور می گردد.

از همکاری فعالانه و بی دریغ دوست عزیزم جناب آقا روح الله زاهدی نیا تشکر می کنم.

منتظر بارگذاری ادامه محتوی در همین وبکده باشید.

 

دریافت جلسات آموزشی ضمن خدمت شمیم دانش - مرحله اول


*******



برای دانلود و گوش دادن فایل های صوتی برنامه شمیم دانش


اینجا کلیک کنید



  • سید محمد عبداللهی
  • ۰
  • ۰

برای دانلود و گوش دادن فایل های صوتی برنامه شمیم دانش


اینجا کلیک کنید


*******


آشنایی با ادبیات داستانی در آموزه های قرانی

درس چهارم

 

۱_چگونه میتوانیم در بیان بهتر قصه و تغییر صدا در جاهای حساس آن مانند کارشناس عمل کنیم؟

الف) با شناخت بهتر اجزای قصه✔️

ب)آشنایی با نوع قصه

ج)آشنایی با شخصیت های داستان


۲_اگر قصه ای سه رکن اصلی را نداشته باشد آن محتوا را به کدام اسم قلمداد نمیکنند؟

الف)قصه ناتمام✔️

ب)متن ادبی

ج)خبر


۳_سه رکن اصلی قصه به ترتیب کدامند؟

الف)مقدمه، متن، نتیجه گیری

ب)درآمد، اوج، فرود

ج)شروع، بزنگاه، نتیجه گیری

د)در آمد، اوج، فرود✔️


۴_اولین رکن قصه کدامیک نمی باشد؟

الف) مقدمه

ب)بزنگاه✔️

ج)در آمد

د) شروع


۵_نکته مهم در بیان قصه کدام یک است؟

الف) شروع از جایی(مقدمه)✔️

ب)نتیجه گیری

ج)بیان خبر

د) وجود بزنگاه


۶_در قصه حضرت نوح(ع) شروع قصه به وسیله کیست؟

الف)راوی

ب)خداوند✔️

ج)حضرت نوح


۷_کدام گزینه علت ارسال رسل(پیامبران) از جانب خداوند نمی باشد؟

الف)هدایت قوم و دور کردن آنها از راه باطل

ب)اتمام حجت

ج)بیان حق و حقیقت

د)روشن نمودن فلسفه آیات و نشانه ها✔️


۸_خداوند می فرماید قبل از عذاب هر قومی برای هدایت آنها....... فرستادیم؟

الف) آیات روشن

ب)پیامبران✔️


۹_اول فرد عالم هستی و عقل کل آدم هستی کدام بزرگوار است؟

الف) حضرت آدم

ب)خداوند تبارک و تعالی

ج)حضرت محمد(ص)✔️

۱۰_هیچ قصه ای بدون ....... اتفاق نمی افتد؟

الف) زمان و مکان✔️

ب)شخصیت

ج)خبر


۱۱_کدام یک از اجزای مقدمه به شمار نمی رود؟

الف)زمان و مکان

ب) حالت و حرکت

ج)شخصیت

د)خبر✔️


۱۲_آغاز قصه حضرت یوسف (ع) از کدام گزینه است؟

الف)ما نیکوترین سرگذشت را به موجب این قران که به تو وحی کردیم، حکایت میکنیم.

ب)زمانی که یوسف به پدرش گفت...✔️

ج)این است کتاب روشنگر، ما آن را قرانی عربی نازل کردیم باشد که بیندیشید.


۱۳_خداوند متعال محیط بر مکان و زمان است ولی نیازمند به آن نیست.

صحیح✔️

غلط


۱۴_تمامی داستان های قران کریم در مکان های حقیقی اتفاق افتاده است، به همین دلیل برای ما محسوس است.

صحیح

غلط✔️


۱۵_در قصه ی حضرت نوح (ع) شروع قصه به وسیله کیست؟

الف)راوی

ب)حضرت نوح

ج)خداوند✔️


۱۶_در جستجوی پژوهشی و عمیق یک قصه به کدام مورد پرداخته نمی شود؟

الف)نام آیه و نام شخصیت

ب)معنی لغوی و تفسیر نام قصه

ج)مراجعه به تاریخ و موارد عینی

د)به تعداد تکرار آن در کتاب بزرگان✔️


17. کدام گزینه جزء مقدمه محسوب می شود

الف_ زمان_ مکان_ شخصیت✔️

ب_ شروع _ حالت_ شخصیت

ج_ مقدمه_ زمان_ مکان


18_ تمام قصه ها در زمان ومکان خاص اتفاق افتاده جز......

الف_ قصه ی پیامبر اعظم( ص)

ب_ خدا که محیط بر زمان ومکان است✔️

ج_ قصه ی حضرت آدم که ابتدای خلقت بود


19_ از اجزای مقدمه......و.......می باشد

الف_ زمان ومکان✔️

ب_ فضاو زمان

ج_ زمینه سازی ومکان


20_ داستان های قرآن همه در مکان های....اتفاق افتادو......نیستند

الف_ تخیلی_ محسوس

ب_ حقیقی_ محسوس✔️

ج_ حقیقی_ عینی


21- مکان بهشتی که ابتدا آدم در آن بود

الف_ تخیلی بود

ب_ حقیقی بود✔️

ج_ رویای صادق بود


22- از ارکان مقدمه ......است

الف _ حالت

ب_ حرکت

ج_ شخصیت✔️


23_ داستان.....و.......از داستانهای دوشخصیت منفی می باشد

الف - ابوجهل و خانمش✔️

ب_ ابوسفیان و زنش

ج_ الف وب


24- در صورت نبودن........قصه وجود ندارد

الف _ شخصیت

ب_ حرکت✔️

ج_ مقدمه


25_ اعلام جنگ یا صلح و پیروزی و...چه چیزی را در قصه مشخص می کند

الف_ شخصیت ها

ب_ حرکت ✔️

ج_ حالت


26_ برخورد موسی با برادرش بعد از باز گشت از کوه طور چه چیزی را نشان می دهد

الف_ حرکت

ب_ حالت✔️

ج_ الف وب


27_ جمله ی انی خشیه ان نقول فرقت بنی اسرئیل  پاسخ ....به اعتراض ..... می باشد

الف هارون به موسی✔️

ب_ هارون به مردم

ج_ موسی به هارون


28_ در جمله ی انی خشیه ان نقول فرقت بنی اسرائیل نگرانی هارون از چه بود

الف_ اختلاف بین مردم✔️

ب_ کافر شدن قوم خودش

ج_ از شورش مردم


29_ جمله ی خائفاً یترقب در مورد کدام پیامبر است

الف_ یوسف

ب_ موسی✔️

  ج_ نوح


******

حفظ سوره ق 

درس چهارم 

۱_ جمله ی (ما در کشور باید ده میلیون حافظ قرآن داشته باشیم) از کیست

الف_ امام خمینی

ب_ مقام معظم رهبری✔️

ج_  قرائتی

 

۲_ تسلط بیشتر بر حفظ قرآن باعث.....

الف_ تفکر وتدبر✔️

ب_ آگاهی و شناخت

ج_ تفکر و آگاهی

 

۳_ کسی که حافظ قرآن است...

الف _ خطای اورا قران متذکر می شود

ب_ به سمت هر کاری نمی رود

ج_ الف وب✔️

 

۴_ چه کسانی می توانند زیبایی وشگفتی  های خلقت را ببینند

الف_ انسان های واقع بین

ب_ همه ی انسان ها

ج_ آنهایی که تحقیق می کنند✔️

 

۵_ چه چیزی حفظ قرآن را برای ما فارسی زبانان آسان می کند

الف_ کلمات تکراری که در فارسی هستند

ب_ کلمات پرکاربرد عربی

ج_ الف و ب

 

۶_ بخش عمده ای خطورات ذهنی حافظان قران را..........فرا می گیرد

الف_ ایمان

ب_ یقین

ج_ حفظ قرآن✔️

 

۷_ بنا بر ( لایعذب الله قلبا وعی القران) چه قلبی عذاب نمی شود

الف_ قلبی که با قرآن باشد

ب_ قلبی که ظرف قرآن باشد✔️

ج_ قلبی که یاد قرآن باشد

۸_ قلبی که حافظ قرآن است باید ...و....باشد

الف_ صادق و پاک

ب_ پاک و مطهر✔️

ج_ صادق ومخلص

 

۹_ در آیه ( ائذا متناوکنا تراباذلک رجع بعید) کافران چه چیزی را انکار می کنند

الف_ رسالت

ب_ معاد✔️

ج_ الف وب

 

۱۰_در آیه ( بل کذبوا بالحق لما جاء هم فهم فی اَمر مریج) منظور از حق چیست

الف_ حقایق آسمان وزمین

ب_ قرآن و پیامبر✔️

ج_ قرآن ومعاد

 

۱۱_ کدام گزینه درست است

الف_ تکرار ومرور باعث حفظ محفوظات می شود

ب_ حفظ محفوظات لازمه اش تکرار است

ج_ الف و ب✔️

 

۱۲_ در آیه ( بل کذبوا بالحق لما جاء هم فهم فی اَمر مریج) کفار چه چیز را تکذیب می کنند

الف_ قران ورسالت✔️

ب_ رسالت ومعاد

ج_ قرآن و معاد

 

۱۳_ در آیه ی( بل کذوا بالحق لما جاء هم فهم فی امر مریج) کفار را درچه حالتی معرفی می کند

الف_ گمراه

ب_ ناپایدار وبی ثبات✔️

ج_ پریشان

 

۱۴_ بنا بر آیه( بل کذبوا بالحق لما جاء هم فهم فی اَمر مریج) خداوند چه چیزی می خواهد ذکر کند

الف_ توانایی در خلقت

ب_ قدرت خودش در خلقت✔️

ج_ یاد آوری نعمت ها


******

زبان قرآنی و مفاهیم

درس چهارم

 

1)نقش کدام یک از کلمات در عبارت لا تَقْرَبُوا مالَ الْیَتیمِ اشتباه بیان شده است؟

الف)واو در لا تَقْرَبُوا فاعل ✔️  

ب)مال :مفعول به

ج) الْیَتیمِ:مضاف

2)صحیح و غلط بودن تعریف زیر را مشخص نمایید.

کلمه أَشُدَّهُ جمعی است که مفرد ندارد یا مفردی است که بنای جمع دارد.

الف : صحیح ✔️

ب: غلط

 

3)کدام یک ازفعل های زیر نهی است؟

الف) حَتَّی یَبْلُغَ

ب) لا تَقْرَبُوا ✔️

ج) لا نُکَلِّفُ

 

4)در کدام گزینه نام باب فعل اشتباه بیان شده است؟

الف) تَذَکَّرُونَ از باب  تَفَعُّل

  ب) لا نُکَلِّفُ  از باب تفعیل

ج) وصَّاکُمْ از باب  تَفَعُّل✔️

 

5)اعراب کدام یک از فعل ها درست بیان شده؟

الف )لا تَقْرَبُوا: مرفوع

  ب) حَتَّی یَبْلُغَ :منصوب ✔️

ج) تَذَکَّرُونَ:منصوب

 

6) در عبارت قرآنی ((أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمیزانَ بِالْقِسْطِ)) کدام نکته بلاغی وجود دارد؟

الف)مراعات نظیر✔️

ب)ایجاز

ج)  تذییل

 

7)علت تقدم بِعَهْد بر أَوْفُوا در عبارت بِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا چیست؟

الف) بیان شرافت دادن  واهمیت دادن به وفای به عهد است.✔️

ب)نقش کلمات در جمله این جایگاه را برای انها بوجود اورده است.

ج)به علت مضاف واقع شدن بعهده برای کلمه الله

 

8)این تعربف بیان کننده کدام صنعت بلاغی است؟

این صنعت از اقسام اطناب است و عبارت است از آوردن جمله مستقلی پس از جمله دیگر که مشتمل بر معنای جمله قبل است و به منظور تأکید منطوق یا مفهوم جمله قبل آورده شده است.

الف)جناس

ب)تاکید 

ج)تذییل✔️

 

9)علت حذف یکی از ت ها در ابتدای فعل تَتَذَکَّرُونَ ونگارش آن به صورت تَذَکَّرُونَ جهت تخفیف و سهولت در تلفظ بوده است. 

الف:صحیح ✔️

ب: غلط

 

10) معیار معلمان برای ارج نهادن به تلاش های متعلمان چیست؟

الف)تلاش بر اساس میانگین های متعارف تصویب شده

ب) تلاش بر اساس میزان دشواری خواسته ها ونکات اموزش داده شده

ج) تلاش به اندازه وسعشان وتواناییشان✔️

 

11- [لاتقربوا ] چه نوع فعلی هست؟

الف) فعل نهی✔️

ب) فعل نفی مضارع

ج) فعل نفی ماضی

 

12- در ( حتی یبلغَ) حرکت فتحه در آخر فعل نشان دهنده چیست؟

الف) مرفوع بودن

ب) مجرور بودن

ج) منصوب بودن✔️

 

13-(اوفوا) از کدام باب وچه صیغه ایی هست؟

الف) از باب افعال صیغه سوم✔️

ب)از باب مفاعله صیغه سوم

ج) از باب تفاعل صیغه سوم

 

14-(لا نکلف) چه نوع فعلی هست؟

الف) فعل نهی ثلاثی مزید از باب تفعیل

ب) فعل نفی ثلاثی مزید از باب تفعیل✔️

ج) فعل نفی ثلاثی مزید از باب تفعّل

 

15- قلتم:

الف) اصل آن مثال واوی است

ب) اصل آن ناقص واوی است

ج) اصل آن اجوف واوی است✔️

 

16- در عبارت قرآنی ( اوفوا الکیل والمیزان بالقسط) معنای 《 اوفوا》 چیست؟

الف) فراوان

ب) وفور عدل

ج) وفا کنید✔️

 

17- (الکیل ) به معنی:

الف) پیمانه✔️

ب) سنجیده

ج) ترازو

 

18- مراعات نظیر چیست؟

الف) کلماتی که نظیر ومثل هم باشند

ب) مراعات کردن معنی ومفهوم کلمات بکار رفته

ج) کلماتی که دارای تناسب باشند واین تناسب از نوع تضاد نباشد✔️

 

19- در عبارت قرآنی( بعهدالله اوفوا) 《 بعهد》 چه نقشی دارد ؟

الف) جارومجرور است✔️

ب) مفعول به است

  ج) مبتدا است

 

20- معیار ما معلمان برای ارج نهادن به تلاش متعلمان :

الف) به اندازه دانشی که آموخته تلاش کرده اند

ب) به اندازه وسعشان وتواناییشان تلاش کرده اند✔️

ج) وظیفه خود را انجام داده اند

 

21- در زبان عربی عامل اول می آید وبعد جارو مجرور متعلق به آن عامل می آید.

الف) درست✔️

ب) نادرست

 

22-علت تقدم دادن عامل اول برجارومجرور بیان نقش جارومجرور درجمله است.

الف) درست

ب) نادرست✔️

 

23- در ( لاتقربوا مال الیتیم):

الف) واو آخر فعل فاعل است✔️

ب) مال فاعل است برای لا تقربوا

ج) مال مضاف الیه است

 

24- در عبارت( لا نکلف نفسا الا وسعها):

الف) نفسا- مفعول به اول برای نکلف است

ب) وسعها مفعول به دوم برای نکلف است

ج) هردو مورد صحیح است


******

جلسه چهارم

  سبک زندگی قرآنی

1- تعبیرقرآن با عنوان نور قلب در کدام آیه اشاره شده است؟

- یا ایها الذین امنوا منوا بالله ورسوله

- یاایها الذین امنوا اکتب علیکم الصیام

- یا ایها الذین امنوا اتقوالله و امنوا برسوله ✔️

 

2- کدام آیه به حیات طیب در قرآن اشاره دارد؟

- و جعلنا من بین ایدیهم سدا

-  انا جعلنا فی اعناقهم اغلالا فهی الا الذقان

- جعلنا نورا یمشی به فی الناس✔️

 

3- در ایه شریفه یؤتکم کفلین من رحمته منظور چه رحمتی است؟

- رحمت دنیوی

- رحمت اخروی

- رحمت دنیوی و اخروی✔️

 

4- در آیه شریفه یؤتکم کفلین من رحمته منظور از رحمته کدام آیه است؟

-  و الطیبات من الرزق قل للذین امنوا فی الحیاه الدنیا

و یجعل لکم نورا تمشون به و یغفر لکم✔️

-  ورضوان و جنات لهم فیها نعیم مقیم

 

5- نورقلب و شرح صدر هر کدام به ترتیب ------- و----- هستند.

- حیات معنوی – حیات طیب

- حیات طیب – حیات اخروی

- حیات طیب - حیات طیب✔️

 

6- خداوند سینه چه کسی را برای اسلام گشاده می گرداند؟

- کسی که خدا بخواهد اورا هدایت کند✔️

-  کسی که خدا بخواهد گناهانش را ببخشد

- کسی که خدا بخواهد نعمت های دنیوی و اخروی را عنایت کند

 

7- حضرت موسی در زمان ماموریت چه دعایی کرد؟

- قال رب ارنی انظر الیک

- قال ربی لم حشرتنی اعمی و قد کنت بصیرا

-  قال رب اشرح لی صدری و یسرلی امری✔️

 

8- انسان باید برای-------- تلاش و حیات واقعی ----- است.

- حیات فیزیکی و حیات طیب – حیات طیب✔️

- حیات طیب – حیات طیب

- حیات فیزیکی- حیات طیب

 

9- با توجه به سخن لقمان " یابنی خذ من الدنیا ما یکفیک  و لا ترفضها ......" علت لاترفضها چیست؟

-  خوار و ذلیل می شوی

- سربار مردم می شوی✔️

- منفور می شوی

 

10.کدام ایه به حیات معنوی اشاره ندارد

الف.وجعلنا له نورا یمشی به فی الناس اومن کان میتا فاحییناه

ب.من عمل صالح من دکراو انثی وهومومن فلنحیینه حیاه طیبه

ج.فان تولوا فانما علیک البلغ المبین یعرفون نعمت الله ثم ینکرونها واکثرهم الکفرون✔️

 

11.مقتولین فی سبیل االه چه کسانی هستند؟

الف.کسانی هستندکه دم مرگ بدن ازآنهاگرفته می شود ومیت شده و وارد حیات آخرت می شوند.

ب.کسانی هستند که همیشه زنده هستند ودرآخرت به حیات معنوی می رسند.✔️

 

12.این سخن ازکیست

(حقیقتا عطرقرآن درفضای زندگی می پیچد.روش فکرهای مابایدباقرآن آشنابشوند)

الف.آیت الله بهشتی

ب.مقام معظم رهبری✔️

ج.امام خمینی

 

13.حیات دنیا استقلال نداردمقدمه حیات آخرت است مربوط به کدام تقسیم بندی است؟

الف.حیات دنیاوآخرت

ب.حیات فیزیکی ومعنوی✔️

ج.حیات دنیاومعنوی

 

14.آیه واذا دعاء کم لمایحییکم به چه موضوعی اشاره دارد؟

الف.حیات معنوی✔️

ب.حیات فیزیکی

 

15.عمل صالح وحیات طیبه به شرط ایمان وبعدازمرحله ایمان قابل قبول است

صحیح

غلط✔️

 

16..عمل صالح رابااعضاوجوارح انجام میدهند

صحیح✔️

غلط

******

شیوه های تشویق به نماز

درس 5 – 1 آبان ماه

1.در کنار تربیت اخلاقی واعتقادی تربیت........ لازم است

1. تربیت فرهنگی

2. تربیت اجتماعی

3. تربیت عبادی✔️

 

2.در کنار تربیت اخلاقی واعتقادی تربیت........ لازم است

1. تربیت فرهنگی

2. تربیت اجتماعی

3. تربیت عبادی✔️

 

3.یکی از مصادیق زیبای تربیت عبادی.....است

1. نماز✔️

2. حج

3. روزه

 

4.نشانه ی رشد فرزندان ودانش آموزان........

1. سوالات مذهبی مطرح کند

2. آماده برای نماز بشوند✔️

3. در مراسم اجتماعی فرهنگی شرکت کند

 

5.عبادت وبندگی یک نوع............محسوب می شود

1. وظیفه ی الهی

2. مسئولیت پذیری✔️

3. تربیت عبادی

 

6.الگو سازی یکی از موارد تشویق وترغیب به نماز نیست

1. درست

2. نادرست✔️

 

7.الگوی مناسب برای دانش آموزان......و......

1. والدین ومعلم

2. معلم ومربی✔️

3. دوستان ومعلم

 

8.حدیث (کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم) به چه چیزی توصیه می کند

1. با رفتار وعمل دعوت به نماز کردن✔️

2. با زبان وتذکر دعوت کردن

3. مردم را تشویق به نماز کردن

 

9.الگوی تاثیر گذاری شامل چه مواردی است

1. محبوبیت وموفقیت والگوی خوبی باشیم✔️

2. رفتار خوب و جدیت وموفقیت داشته باشیم

3. الگوخوبی وتاثیر پذیر وموفقیت داشته باشیم

 

10.مربی موفق است که علاوه بر رفتار خوب ........داشته باشد

1. محبوبیت✔️

2. صداقت

3. جدیت در کار

 

11.نکته ی مهمی که در تربیت عبادی موثر است

1. بحث الگوداشتن✔️

2. بحث تربیت

3. بحث ایجاد فضا

 

12.ایجاد فضا سازی معنوی در تشویق به نماز موثر است

1. درست✔️

2. نادرست

 

13.در ایجاد فضا ی مناسب برای نماز خانه ها کدام گزینه درست است

1. تمیز بودن محراب داشتن وبوی خوش✔️

2. جای نماز خانه ومساحت وبوی خوش

3. تمیز بودن و فضای مناسب

 

14.اصل تکرار ومداومت وجدیت به ترتیب جزء موارد تشویق به نماز ...

1. است _ نیست✔️

2. نیست _ است

3. است _ است

*******

مشاوره از منظر قرآن کریم

درس چهارم

1- مشاوره در چند سال پیش در قرآن موردتاکید قرار گرفت ؟

الف  -1300 سال پیش

ب - 1200 سال قبل

ج -1400 سال پیش✔️

 

2 -" وشاورهم فی الامر " یعنی چه ؟

الف -پیغمبر هم مشاور باش .

ب -بگذار اطرافیانت برایت مشاوره باشند.

ج -گزبنه 1و2✔️

 

3 -"وشاورهم فی الامر " خطاب به چه شخصیتی است ؟

الف - پیغمبر (ص)✔️

ب - حضرت علی  (ص)

ج- حضرت ابراهیم

 

4 -شاور صیغه از چه بابی است؟

الف - فاعل

ب - فعل امر

ج – مفاعله✔️

 

5 -باب مفاعله چند فاعلی است؟

الف - سه فاعلی

ب - دو فاعلی ✔️

ج یک فاعلی

 

6- شاور یعنی چه ؟

الف - بعنی هم مشاوره گرفت وهم مشاوره داد✔️

ب - یعنی در مشاوره بهترین راهنماست.

ج - هیچ کدام

 

7 -در" شاورهم" خدا به پیغمبر چه میگوید ؟

الف -مشاوره  بده .

ب - مشاوره بگیر

ج -مشاوره بده ، مشاوره بگیر✔️

 

8- در 1400 سال پیش خداوند به پیامبر بزرگ چه میفرماید ؟

الف -از دوستانت مشاوره بگیر .

ب- از اطرافیانت مشاوره بگیر✔️

ج - به همه مشاوره بده.

 

9- چرا خداوند به پیامبر فرمودند :از اطرافیانت مشاوره بگیر ؟

الف -برای اینکه انها را به رسمیت بشناسی.✔️

ب -برای اینکه بهتربن امت بودند .

د -گزینه 1و 2

 

10- چه کسانی راجع به مشاوره نکات فوق العاده ای دارند؟

الف - دانشمندان مذهبی ودبنی - قران شناس وحدیث شناس✔️

ب -دانشمندان مذهبی ودبنی ورهبران امت اسلامی.

ج -رهبران امت اسلامی و قران شناسان

 

11-کدام علامه مشاوره را امری فطری می داند؟

الف -علامه جعفری

ب - علامه امینی

ج -علامه طباطبایی✔️

 

12-راغب اصفهانی مشاوره را چگونه معنی کرده اند؟

الف -مشاوره دادن

ب - مشورت کردن

ج -مشاوره خواستن

د -همه موارد✔️

 

13-ایت الله طریحی صاحب چه کتابی است ؟

الف - الغدیر

ب - مجمع الببان

ج - مجمع البحرین✔️

 

14-مجمع البحرین یعنی چه ؟

الف -دریای حدیث ودریای روایات✔️

ب - دربای علم وکرامت

ج - مجموع دریا ها

 

15 -استشرت یعنی چه ؟

الف - مشاوره دادن

ب -مراجعه ومشاوره▪✔️

ج- مشاوره گرفتن

 

16- مراجعه به کندوی عسل برای دریافت عسل در لغت چه عنوان می شود؟

الف -مشاور وراهنما

ب -مشورت دهنده

ج -مشاور وتشاور✔️

 

17-راغب وتریحی مشاور را چه می نامند؟

الف - هادی ✔️

ب - مشاور

ج- تشاور

 

18-چند نوع مشاوره داریم ؟

الف - موضوعی وطریقی✔️

ب - موضوعی واجمالی

ج -طریقی وموضعی

 

19-در بحث مشاوره موضوعی چه گفته می شود؟

الف -گفته می شود که نظر خود شورا تنها ملاک نیست.

ب - گفته می شود که شورا تصمیم گیرنده اصلی است.

ج -گفته می شود وقتی که من مشاوره می کنم نظر خود شورا برای من مهم است ✔️

 

20 - کدامیک از نمونه های مشاوره ی موضوعی است ؟

الف - تصمیم گیری سطح کلان کشوری

ب - تصمیم گیری مدیریتی

ج - کمیته های مشورتی

د- همه موارد✔️

 

21-نوع مشاوره موضوعی است یعنی چه ؟

الف - یعنی با همدیگر بودن

ب - یعنی به فکر دیگران هم بودن .

ج - یعنی گروهی نظر دادن موضوعیت دارد✔️


22- مشاوره طریقی چیست ؟

الف - مراجعه گروه به گروه

ب -مراجعه فرد به گروه

ج - مراجعه فرد به فرد✔️

 

23-ایا در مشاوره طریقی می تواند نظر گروهی در ان اعمال شود؟

الف - بله ✔️

ب – خیر

 

24-مشاوره طریقی یعنی چه؟

الف - یعنی مراجعه برا کشف ایهام

ب - من به شما مراجعه میکنم تا از طریق شما کشف ایهام کنم.✔️

د - هیچ کدام

  • سید محمد عبداللهی