تقسیم بندى قرآن به سوره. جزء و حزب چى بوده وایا این کار توسط پیامبر صورت گرفته؟ نام گذارى سورهها چه طور؟
تقسیمبندیها در طی سنوات تغییر یافته است.
جزء – به معنای «تکهی – پارهای یا بخشی» از یک چیز میباشد که در مورد قرآن مفهوم کلیاش بخشی از سور یا آیات میباشد.
جزء بدین معنا، در فرمایشات حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه آله و نیز امیرالمؤمنان علیه السلام وجود دارد، چنان که:
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند: «جزئی از قرآن را خواندم / ابوبکر، عبدالله بن ابی داود، سجستانی، کتاب المصاحف، چاپ اول، 1405، ص 131»، و حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نیز در وصف مؤمنین فرمودند:
«أَمَّا اَللَّیْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَالِینَ لِأَجْزَاءِ اَلْقُرْآنِ یُرَتِّلُونَهَا تَرْتِیلاً» (نهج البلاغه، دشتی، خطبه 192)
ترجمه: اینها شب که می شود قامتهای کشیده و آماده به خدمت برای نماز دارند، اجزائی از قرآن را با ترتیل تلاوت میکند. (ترتیل یعنی کلمه کلمه و شمرده شمرده و برای هر کلمه تامل کند).
اما تقسیم بندی قرآن کریم به سی جزء که اکنون در اختیارمان قرار دارد، تقسیمبندی زمان ایشان یا توسط ایشان نمیباشد، بلکه بعدها و در فواصل نزدیک و دور انجام گرفت و در نهایت قرآن را برای راحتی قرائت، ختم، حفظ، بحث و تحقیق و تفسیر و ...، به سی جزء مساوی تقسیم کردند و هر جزء را نیز به چهار حزب تقسیم نمودند.
در مورد آغاز این تقسیمبندیها، اقوال گوناگونی وجود دارد، به عنوان مثال:
الف - زرکشی به نقل از کتاب های احمد حنبل، ابو داوود و ابن ماجه از قول اوس بن حذیفه چنین نقل می کند که: رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ از اصحاب پرسیدند: «چگونه قرآن را تقسیم (دسته بندی) می کنید؟
پاسخ دادند: ما قرآن را به 3، 5، 7، 11 و 13 حزب (جزء و بخش) تقسیم می کنیم و بخش طولانی آن از سوره «ق» تا آخر قرآن است.» (بدرالدین، محمد بن عبدالله، زرکشی، البرهان فی علوم القرآن، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت، انتشارات دارالجیل، 1408، ج 1، ص 250) – البته صحت و محکم بودن این حدیث جای بحث و تأمل دارد و فقط نقل نمودیم.
ب – از امام صادق علیه السلام روایت شده است که ایشان به حسین بن خالد فرمودند:«.... أما عِندیَ مُصحَفاً مجزیً أربَعَةَ عَشرَ جُزءاً» در نزد من قرآنی است که چهارده جزء است. (کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج 4، ص 423)
پس بر اساس این روایت معلوم میشود تا زمان امام صادق علیه السّلام تقسیم کنونی قرآن (30 جزء و 120 حزب) رایج و شایع نبوده است، اما احتمالاً تقسیمبندیهای دیگری نیز وجود داشته که ایشان فرمودهاند، نزد من قرآن چهارده جزء است. شاید هم منظور همان قرآن جمعآوری شده توسط امیرالمؤمنین علیه السلام باشد. چنان که طبق اقوال دیگری در زمان صحابه، قرآن را به هفت جزء تقسیم کرده بودند. (فیض کاشانی در کتاب المحجة البیضاء، ج 2، ص 223)
ج – و البته اقوال دیگری نیز وجود دارد که حاکی از تقسیمبندیهای متفاوت، در زمان صحابه و بعد از آن میباشد، تا برسد به این تقسیم بندی که امروزه رایج است.
به عنوان مثال: در تقسیم دیگری که توسط مجاشعی از قول ابی محمد حمانی گزارش شده است، تقسیم قرآن به چهار بخش و جزء میباشد. (المصاحف، ص 133)
برخی بر این باورند که قرآن به دستور حجاج بن یوسف ثققی تقسیمبندی مجدد شد و توسط علما و قراء، به سی جزء تقسیم شد و برخی دیگر بر این باورند که به دستور مأمون چنین شد.
در نتیجه، تقسیماتی که در قرآن انجام شده (غیر از تقسیم قرآن به سوره و آیات) هیچ یک به دستور شارع مقدس (توقیفی) نبوده است.
تقسیمبندی سورهها:
تقسیمبندی اصلی سور قرآنی، توسط رسول اعظم صلوات الله علیه و آله انجام میگرفت. روال نزول (یا وجه تمایز) سور از یک دیگر این بود که هر سورهای با آیهی «بسم الله الرحمن الرّحیم» آغاز میشد و سپس آیات مربوطه نازل میگردید و با نزول مجدد آیهی «بسم الله الرحمن الرّحیم»، سوره دیگری آغاز میگردید. اما این دلیل نمیشود که دستهبندی موجود، دقیقاً همان باشد و یا دست کم این را میدانیم که قرآنهای موجود، به ترتیب نزول دستهبندی نشده است.
جمعآوری قرآن کریم:
در زمان ایشان چندین کاتب وحی وجود داشت و کاتبین هر از چند گاهی نوشتههای خود را نزد ایشان قرائت میکردند تا تصحیح گردد. علمای تمامی فریقین اذعان دارند که اولین کاتب وحی، شخص امیرالمؤمنین، علی بن ابیطالب علیه السلام بودند، چنان که اقوال مطروحه در کتب معتبر اهل سنت، مانند (الاتقان سیوطی/ج1/ص57 و الطبقات/ج2/ق2/ص101 و الاستیعاب بهامش الاصابة/ج2/ص253 و التسهیل لعلوم التنزیل/ج1/ص4 و الاتقان سیوطی / ج1/ص71و72 (نقل روایت ابن ابی داوود) و ...دال بر این مدعاست.
این مصحف دقیقاً منطبق با قرائت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله بود، و از این رو، حتی هیچ اختلاف در قرائت آن نیز به وجود نمیآمد.
امیرالمؤمنین علیهالسلام، حتی در حاشیه مصحف مذکور، شأن نزول و تأویل آیات را هم درج کرده بودند و خود به این مطلب اشاره فرمودند: «وَ لَقَد جِئتّم بِالکتابِ مُشتَمِلاً عَلی التَنزیل وَ التّأویل – و همانا (به تحقیق که» کتابی برای شما آوردم شامل نزول (آیات) و تأویل آنها» (آلاء الرحمان/محمد جواد بلاغی/ج1/ص257) – اما گفتند: ما نیازی به این کتابت تو نداریم، «حَسبُنَا کِتابَ الله – همین کتابی خدا که نزد ماست، برای ما کافی است». ایشان هم فرمودند: دیگر هرگز آن را نخواهید دید. این همان مصحفی است که نزد امامان علیهم السلام قرار داشت و دارد.
نام گذاری سورهها:
برخی از (اغلب) سورههای قرآن کریم، توسط رسول اعظم صلوات الله علیه و آله نامگذاری شده است، چنان که در احادیث معتبر و منقول از ایشان این اسامی به کار گرفته شده است، مثل آن که فرمودند: «بر من آیاتى نازل شده استکه نظیر آنها نازل نشده است و آن معوّذتین است» (طبرسى، تفسیر جوامع الجامع، ج 4، ص 563).
عدهای از اهل تحقیق نیز بر این نظرند که نام برخی دیگر از سورههای قرآن کریم را مردم، بر اساس موضوع و کلمهای که در همان سوره آمده، (البقره، النساء، العنکبوت و ...) گذاشتهاند و البته چون در زمان ایشان و سایر معصومین علیهم السلام به همین شکل بیان شده، به نوعی مؤید آنان میباشد.
احسنت